Glacier Hiking - Reisverslag uit Skjolden, Noorwegen van Youri, Mehmet, Niels, Geert - WaarBenJij.nu Glacier Hiking - Reisverslag uit Skjolden, Noorwegen van Youri, Mehmet, Niels, Geert - WaarBenJij.nu

Glacier Hiking

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Youri, Mehmet, Niels, Geert

17 Augustus 2017 | Noorwegen, Skjolden

De wekker ging vandaag vroeg want we moesten kwart voor tien verzamelen voor de trip van vandaag en het verzamelpunt was ruim een uur rijden. Snel wat ontbeten en wat lunch klaargemaakt en weg waren we.

Bij het verzamelpunt kregen we een korte uitleg over het verloop van de dag en werd de groep verdeeld. De ene groep ging kayakken en de andere gingen met een motorboot. Hierna stapte we allemaal de auto in voor een kleine rit richting een dam waarachter het meer zich bevond.

Terwijl iedereen bezig was om de kayaks gereed te maken kregen we te horen dat ze aardig wat wind later op de dag verwachtten en dat de boot eerst de situatie verder op het meer zouden beoordelen. Helaas kwam iets later het bericht dat kayakken niet verstandig was, dan maar met de boot.

Na een korte rit kwamen we aan bij de gletsjer. Wat was dat een enorm pak ijs. Hier kregen we ons tuigje om en moesten we crampons (stijgijzers) bevestigen. Vervolgens gingen we achter elkaar, allemaal vast aan één touw, de gletsjer op. Na enkele minuten schoten de crampons bij Youri los, die moesten weer ff vastgemaakt worden. De tocht was erg vet, veel mooie spleten (crevasse) gezien en ook diepblauwe kleuren.

Na een korte pauze op de gletsjer gingen we weer verder en ditmaal was het Geert die problemen had met zijn crampons, veters strikken blijft lastig. Na ongeveer twee uur lopen kwamen we weer aan bij het startpunt.

De wind was, zoals voorspeld, inderdaad aardig toegenomen en de terugweg met de boot was een 'bumpy ride' wat ook wel weer gaaf was. Bij de auto aangekomen ging het regenen dus waren we achteraf erg blij dat we met de boot waren gegaan i.p.v. de kayak.

Op de terugweg wat hamburgers bij de supermarkt gehaald en klaargemaakt in de hut. Nog een film gekeken en uitgeput ons bed ingegaan.

• 18 Augustus 2017 - 19:18

Ronald:

Whauw....jongens. Dat ziet er gaaf uit zeg. Bijzonder allemaal om te doen toch. Jullie zien uit als ware bergbeklimmers...hahaha....leuke foto's en filmpje.
    Veel plezier komende dagen met nog meer moois.
    We krijgen hier met de dag meer heimwee naar ons geliefde Noorwegen.
    Groetjes.

• 18 Augustus 2017 - 19:19

Johanna:

Stoer hoor en goed dat jullie aan elkaar vast zaten wat een spleten

• 19 Augustus 2017 - 11:15

A3:

zo lopen op het ijs waarin scheuren enz. heel verstandig. Wat een avontuur.